Tämänhetkinen taloudellinen tilanne voi johtaa suuriin kassaongelmiin monissa yrityksissä. Laiminlyöntien estäminen ja saatavien perintä on kriittistä näiden yritysten selviämiselle. Auttaaksemme sinua syventämään luotonhallintaasi ja parantamaan yritysriskien välttämistä annamme tässä 7 vinkkiä yritystoimintasi suojaamiseen.
1. Luo suora kontakti asiakkaaseen myyntihenkilön lisäksi
Myynninjohto ja luotonhallinta ovat kaksi eri toimintoa.
Kehotamme myös asettamaan selvät toimintatavat asiakkaiden maksuaikojen pidentämiselle mukaanlukien luottoajat, luottolimiitit ja maksujen takarajat. Ilmoita nämä toimintatavat asiakkaille jo etukäteen välttääksesi väärinkäsitykset.
Voit myös harkita alennusten tai muiden kannustimien tarjoamista asiakkaille, jotka maksavat laskunsa aikaisemmin. Tämä voi edistää ajoissa maksamista ja parantaa kassavirtaa.
2. Tutki yritys
Ennenkuin sovit maksuajoista, sinun tulisi tarkistaa asiakkaan luottokelpoisuus tutustumalla luottohistoriaan, luottoluokitukseen ja maksuhistoriaan. Tämä auttaa sinua välttämään asiakkaat, jotka todennäköisesti jättävät laskunsa maksamatta.
Ellei sinulla ole omia resursseja tähän, Coface voi tehdä sen puolestasi. Tutustu yritysraportti-, DRA Score- ja Cofacen luottosuositusratkaisuihin hallitaksesi luottoriskejäsi.
3. Pysy ajan tasalla keskustelemalla kollegojesi kanssa
Liittymällä kauppayhdistykseen tai oman toimialasi ammatillisiin yhdistyksiin voit tarkkailla jatkuvasti liikekumppaneitasi keskustelemalla sellaisten henkilöiden kanssa, jotka ovat myös tekemisissä samojen yritysten kanssa.
4. Vakuuta kaupankäyntisi
Suojaa liiketoimintasi luottovakuutuksella: tämä on tapa ulkoistaa asiakassalkkusi arviointi ja valvonta sekä saada turva maksuille ja hyötyä perintäpalveluista.
> Lisää Cofacen luottovakuutusratkaisuista
5. Älä suostu maksuaikojen pidentämiseen liian helposti
Jos asiakkaasi maksu on myöhässä, tarkkaile sitä säännöllisesti ja muistuta häntä velvollisuuksistaan. Tämä auttaa sinua välttämään laiminlyöntejä ja mahdollisia maksukyvyttömyyksiä.
Muista myös, että prosessin alkupään pehmeys saattaa tulla takaisin vainoamaan sinua.
6. Säilytä tai hanki todisteet
Säilytä tai pyydä asiakirjat, jotka todistavat, että toimitus on tapahtunut tai palvelu suoritettu. Sinun täytyy osoittaa, että asiakkaalla ei ole mitään syytä pitkittää maksujaan.
Ole varuillasi. Kun suostut erityisiin maksujärjestelyihin, ole joustava, mutta varmista, että kaikki toimet on kunnolla dokumentoitu ja seuraa tilannetta tarkasti.
7. Seuraa luottoja asianmukaisilla välineillä
Harkitse sellaisten teknologioiden käyttöä, joilla voit automatisoida luotonhallintaprosessin, kuten luottotarkistukset, laskutus ja maksumuistutukset. Tämä voi yksinkertaistaa toimintoja ja vähentää virheitä.
Valvo säännöllisesti asiakkaasi luottotiliä varmistaaksesi, että hän noudattaa sovittuja maksuehtoja. Se helpottaa tunnistamaan mahdolliset ongelmat jo aikaisessa vaiheessa ja tekemään korjaavia toimenpiteitä.
Coface tarjoaa tehokkaita valvontaratkaisuja, jotka ilmoittavat heti, mikäli asiakkaasi tilanne muuttuu.
Bonusvinkki: hyödynnä asiantuntijan neuvot
Jos olet epätietoinen parhaista luotonhallintakäytännöistä, hae neuvoja rahoitusalan tai luotonhallinnan asiantuntijoilta kuten Coface. Me voimme neuvoa, millainen luotonhallinta on tehokkainta välttämään yritysriskit. > Ota meihin yhteyttä nyt!