Kiina: pidemmät maksuehdot auttoivat lieventämään maksuviiveiden lisääntymistä.

Cofacen tutkimus kiinalaisten yritysten maksukäyttäytymisestä osoittaa, että toimittajat ovat yhä varovaisempia luottomyynnin tarjoamisessa ja että perintäajat pitenivät vuonna 2024.

  • Yritykset pidensivät yleisesti maksuehtojaan osittain kolmansien osapuolten riskinhallintatyökalujen avulla, jotka voivat tarjota toimittajille jonkin verran helpotusta asiakkaiden tarpeiden täyttämiseen.
  • Maksuehtojen pidentyminen on lieventänyt maksuviiveiden lisääntymistä, sillä ne kasvoivat vain hieman 64 päivästä 65 päivään.
  • Jos maksuehtoihin kuitenkin lisätään maksuviiveet, tuotteiden toimituksen ja maksun saamisen välinen keskimääräinen odotusaika kasvoi 133 päivästä vuonna 2023 141 päivään vuonna 2024.
  • Niistä vastaajista, joilla oli erittäin pitkiä maksuviivästyksiä (yli 180 päivää), lähes 50 % ilmoitti, että maksuviivästysten arvo oli yli 2 prosenttia vuotuisesta liikevaihdosta. Tämä osuus oli huomattavasti suurempi kuin 33 % vuonna 2023, ja se merkitsi maksulaiminlyöntien riskin kasvua.

Junyu Tan, Cofacen Pohjois-Aasian ekonomisti, sanoo: 

“Kiinalaisten tavarantoimittajien maksujen saamisaika pidentyi vuonna 2024, mikä johtui yritysten tulojen vähenemisestä, joka johtui volyymin hitaammasta kasvusta vaisun kotimaisen kysynnän vallitessa, mutta myös hintapaineista jatkuvassa deflaatioympäristössä. 

Vaikka tavarantoimittajat pidensivät keskimäärin maksuehtoja, varovaisuus lisääntyi, koska yhä harvempi yritys tarjosi luottomyyntiä. Vuotta 2025 silmällä pitäen 52 prosenttia vastaajista odotti talousnäkymien paranevan, sillä hallituksen elvytystoimet ovat saattaneet lisätä yritysten luottamusta. 

Optimismi saattaa kuitenkin olla liioiteltua, sillä elvytystoimet ovat toistaiseksi olleet suhteellisen maltillisia, ja kaupan alojen tulliriskit ovat edelleen uhkaava haaste. Coface arvioi Kiinan BKT:n kasvun olevan 4,3 prosenttia vuonna 2025.”

 

Maksuviiveet1: Erittäin pitkien maksuviiveiden lisääntyminen

Yritykset pidensivät yleisesti maksuehtoja vuonna 2024 osittain kolmansien osapuolten riskinhallintavälineiden avulla. Keskimääräiset kokonaismaksuajat kasvoivat 70 päivästä vuonna 2023 76 päivään vuonna 2024. Näiden anteliaampien ehtojen ansiosta maksuviiveet pysyivät suhteellisen vakaina ja nousivat vain hieman 64 päivästä 65 päivään. Niiden vastaajien osuus, jotka ilmoittivat maksuviivästyksistä, väheni huomattavasti 62 prosentista vuonna 2023 44 prosenttiin vuonna 2024.

Jos maksuehtoihin kuitenkin lisätään maksuviiveet, tuotteiden toimituksen ja maksujen saamisen välinen keskimääräinen odotusaika, joka tunnetaan nimellä DSO (Days Sales Outstanding), kasvoi 133 päivästä vuonna 2023 141 päivään vuonna 2024, mikä osoittaa, että saamisaika on pidentynyt vuoden takaisesta.  

Vastaajista, joilla oli erittäin pitkiä maksuviivästyksiä (yli 180 päivää), 50 % ilmoitti, että maksuviivästysten arvo oli yli 2 prosenttia vuotuisesta liikevaihdosta. Tämä osuus oli huomattavasti suurempi kuin 33 % vuonna 2023, ja se merkitsee maksujen laiminlyönnin riskin kasvua. Cofacen käytännön kokemuksen perusteella 80 % tällaisista yli 180 päivää kestäneistä maksuviiveistä, jotka ylittävät 2 prosenttia tavarantoimittajien vuotuisesta liikevaihdosta, ei pystytty perimään.

Aloittain tarkasteltuna maksuviiveet ovat pidentyneet eniten puuteollisuudessa, mikä johtuu pääasiassa pitkittyneestä asuntomarkkinakriisistä, joka on vähentänyt huonekalujen kysyntää ja pidentänyt huomattavasti alan maksusykliä. Samaan aikaan autoalalla oli samanlaisia haasteita. Tämä johtui suurelta osin autokauppiaiden taloudellisesta taakasta, sillä ne kamppailivat tappioiden ja pääomarajoitusten kanssa meneillään olevan alennussodan keskellä, jonka tavoitteena oli varastojen vähentäminen. Rakennusteollisuudessa oli edelleen yksi tutkimuksen pisimmistä maksuhäiriömerkinnöistä, mikä heijastaa jatkuvaa tiukkaa maksuvalmiutta tuotantoketjun loppupäässä.

 

Taloudelliset odotukset: kilpailu pysyy kovana ylikapasiteettipaineiden jatkuessa.

Vastaajat suhtautuivat optimistisesti talousnäkymiin seuraavien 12 kuukauden aikana, ja 52 % heistä odotti liiketoimintaedellytysten paranevan vuonna 2025. Optimistisin toimiala oli edelleen lääketeollisuus (83 %), mikä johtui väestön ikääntymisen aiheuttamasta rakenteellisesta kysynnästä. Toiseksi optimistisin oli metalliteollisuus (72 %), jota todennäköisesti ruokkii toiveet elvytystoimista. Tämä mieliala voi kuitenkin olla liioiteltu, sillä asuntorakentamisen vaimea kysyntä saattaa edelleen painaa todellista kysyntää. Lisäksi Yhdysvaltojen ja Kiinan välisten tullimaksujen nousu voi pahentaa haasteita metalleille, kuten teräkselle ja alumiinille, joihin sovelletaan korkeampia tulleja. Pessimistisin ala oli edelleen tekstiiliala. Tosin yhä harvempi vastaaja odotti näkymien heikkenevän viime vuoteen verrattuna, sillä tekstiilialan yritykset saattavat saada jonkin verran helpotusta raaka-ainekustannusten alenemisesta, sillä puuvillan ja öljyn hintojen odotetaan laskevan.

Kova kilpailu pysyi suurimpana riskinä yritysten toiminnalle vuonna 2025, mikä korostaa Kiinan liiallisen tuotantokapasiteetin jatkuvaa haastetta. Hidastuva kysyntä oli toiseksi suurin riski erityisesti vientiin suuntautuneille yrityksille, jotka voisivat kohdata kaupan esteiden kiristymistä Trumpin toisen presidenttikauden aikana. Oli edelleen epäselvää, riittäisivätkö hallituksen toimet kotimaisen kysynnän elvyttämiseksi kompensoimaan ulkoisen kysynnän vajeen.  Tarjonnan ja kysynnän välinen jatkuva kuilu ajaa todennäköisesti kiinalaiset yritykset jatkamaan hintakilpailua myynnin lisäämiseksi, mikä lisää markkinapaineita entisestään.

1 Maksuviiveellä tarkoitetaan maksun eräpäivän ja maksun suorittamispäivän välistä aikaa, kuten vastaajamme ovat keskimäärin ilmoittaneet.

Lue koko tutkimus täältä

 

Kirjoittajat ja asiantuntijat

Täydennä tietoa maariskianalyysilla

China

 

B B