Geopoliittiset jännitteet Lähi-idästä USA:n ja Kiinan väliseen kilpailuun muokkaavat maailmankaupan dynamiikkaa. Vaikka irtikytkentä vaikuttaa väistämättömältä, todellisuudessa kyse on pikemminkin strategisesta uudelleenjärjestelystä kuin globalisaation täydellisestä romahtamisesta.
Donald Trumpin uudelleenvalinnan myötä sodanjälkeisen ajanjakson aikana rakennettu kansainvälisen kaupan järjestelmä saa voimakkaita iskuja. Vaikka tulevien tullimaksujen kokoa, kattavuutta ja ajoitusta ei ole vielä täysin määritelty, presidentti ei ollut odottanut virkaanastumista uhkaamalla Meksikolle ja Kanadalle 25 prosentin kokonaistullimaksuja, jos ne eivät tee tarpeeksi hillitäkseen Yhdysvaltoihin suuntautuvia maahanmuuttaja- ja huumevirtoja. Yhdysvallat on historiallisesti ollut kaupan vapauttamisen tärkein tukija, ja se on maailman suurin loppumarkkina, jonka osuus on noin kolmannes maailman kulutuksesta. Sen näkemyksillä kaupasta on suuri merkitys maailmankaupan tulevaisuudelle. Onko globalisaatio siirtymässä taantumaan?
Globalisaation pitkäaikainen vastareaktio
Globalisaation vastaisku ei alkanut marraskuussa 2024. Se on ollut nähtävissä jo 2000-luvun alusta lähtien, jolloin WTO:n Dohan kierros epäonnistui. Brexit osoitti, että jopa jatkuvasti laajenevassa eurooppalaisessa hankkeessa yhdentyminen ei ollut peruuttamatonta. Trumpin ensimmäisen hallinnon aikana käynnistynyt kauppasota merkitsi suurten talouksien välistä ensimmäistä tullimaksujen korotusta sodanjälkeisellä aikakaudella. Pandemia ja Ukrainan sota osoittivat riskit, joita liittyy siihen, että tuotantoprosessin keskeisissä vaiheissa luotetaan kaukaisiin maihin (olipa etäisyys maantieteellinen tai geopoliittinen). Lähi-idän konflikti on korostanut geopolitiikan mahdollista vaikutusta maailmankaupan logistiikkaan. Vaikka kaupan osuus maailman BKT:stä on pysähtynyt vuoden 2008 finanssikriisin jälkeen, se ei ole kuitenkaan kääntynyt täysin päinvastaiseksi.
Uusia kaupparyhmittymiä syntyy hajanaisuuden keskellä
Tämä näennäinen vakaus peittää kuitenkin alleen meneillään olevat syvälliset muutokset. Kaaviossa 1 esitetään yhteenlasketut kauppavirrat sellaisten maaryhmien sisällä ja niiden välillä, jotka suuntautuvat selvästi kohti läntistä vaikutuspiiriä tai pois siitä. Jos tarkastelemme yhtäältä länsimaiden ryhmittymää, johon kuuluu suurin osa Nato-maista ja Australian tai Korean tasavallan kaltaisia talouksia, ja toisaalta maita, jotka äänestivät ”vastaan” tai pidättäytyivät äänestämästä vastauksena ensimmäiseen YK:n esitykseen, jolla tuomittiin Venäjän hyökkäys Ukrainaan, alamme nähdä geopoliittisen pirstaloituneisuuden mukaisen kuvion. Tämän suuntauksen ytimessä on toisaalta länsimaiden ja toisaalta Kiinan ja Venäjän välisen kauppakumppanuuden purkautuminen.


Data for the graph in .xls file
On kuitenkin näyttöä siitä, että osa EU:n ja Venäjän välisestä aiemmasta kaupasta on edelleen olemassa kolmansien maiden välityksellä. Vuoden 2022 alusta lähtien useat entiset neuvostotasavallat ovat kokeneet, että EU:n tavaroiden kysyntä on kasvanut huomattavasti, mikä on johtunut koneiden ja kuljetusvälineiden kaupasta. Kun tarkastellaan tarkemmin Yhdysvaltojen ja Kiinan välistä kauppaa, irrottautumista koskeva kertomus on vivahteikkaampi. Jotkin niistä maista, jotka ovat kasvattaneet asemaansa Yhdysvaltojen tavarantoimittajina, kasvavat myös Kiinan viennin määränpäinä (kaaviot 2 ja 3). Meksikon ja Vietnamin esiintyminen molempien kaavioiden oikeassa päässä on huomionarvoista. Vietnamin rooli välivaiheena Yhdysvaltojen ja Kiinan välisissä toimitusketjuissa ei ole uusi, mutta se näyttää kiihtyneen kauppasodan alettua. Samankaltaiset ominaisuudet tekevät Vietnamista ja Meksikosta ihanteellisia ehdokkaita friendshoring-toiminnalle: pääsy Yhdysvaltojen markkinoille, kasvava tuotantopohja ja liikenneinfrastruktuuri, kilpailukykyinen kustannusrakenne.... Yhteenvetona voidaan todeta, että kun suuret ja vahvasti integroituneet taloudet ovat vastakkain ja toteuttavat toimenpiteitä kaupan eriyttämiseksi, suhde voi säilyä (ainakin osittain), ja sitä välittävät kolmannet maat, jotka käyvät kauppaa molempien osapuolten kanssa. Sen sijaan, että toimitusketju katkeaisi, siihen kasvaa uusi lenkki.




Data for the graphs in .xls file
Muuttuvat kauppareitit: kaupan uusi maantiede.
Samaan aikaan geopoliittiset kaupan esteet muuttavat fyysistä tapaa, jolla käymme kauppaa maailmanlaajuisesti. Esimerkiksi EU:n asettamat Venäjän raakaöljyn (joulukuu 2022) ja öljytuotteiden (helmikuu 2023) tuontikiellot ovat lisänneet huomattavasti rahtiliikennettä Pohjoisen merireitin (Northern Sea Route, NSR) varrella. Ennen näitä pakotteita EU oli Venäjälle merkittävä vientimarkkina-alue, ja EU:n osuus sen raakaöljyn viennistä oli 46 prosenttia vuonna 2021. Kieltojen seurauksena Venäjä on ohjannut suuren osan öljynviennistään vaihtoehtoisille markkinoille, erityisesti Kiinaan. Nämä kaupan muutokset ovat antaneet sysäyksen NSR-reitin käytölle, joka kulkee Venäjän arktista rannikkoa pitkin Karan porttisalmelta Beringinsalmeen, koska se tarjoaa perinteiseen Suezin kanavaan verrattuna lyhyemmän laivareitin Pohjois-Euroopan ja Aasian välillä.
Äärimmäisimmässä muodossaan, sodassa, geopoliittiset jännitteet voivat aiheuttaa muutoksia kaupassa ja sen turvallisuudessa. Äskettäinen esimerkki Hamasia solidaarisina pitävien Houthi-kapinallisten hyökkäyksistä kauppalaivoja vastaan Punaiselta mereltä Arabianmerelle on silmiinpistävä. Tämä on pakottanut laivayhtiöt välttämään Suezin kanavan kautta kulkemista, joka perinteisesti käsittelee 12 prosenttia maailmankaupasta ja 30 prosenttia konttiliikenteestä. Kuristuspisteen kautta kulkevien alusten määrä romahti yli 60 prosenttia vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä vuoden 2022 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Sen sijaan varustamot valitsivat Hyvän toivon niemimaan. Vuonna 2024 Drewry World Container Index, joka mittaa 40 jalan konttien viikoittaisia merirahtihintoja seitsemällä tärkeimmällä merenkulkuväylällä, oli 2,4 kertaa korkeampi kuin edellisenä vuonna (kaavio 4).


Data for the graph in .xls file
Korkeammista rahtikustannuksista huolimatta meriliikennevolyymi saavutti ennätyksellisen korkean tason vuonna 2024. Samaan aikaan rautatieliikenne, jolla on yleensä toissijainen rooli, on tehostanut toimintaansa ja toiminut arvokkaana varaventtiilinä. Kansainvälisen rautatieliikenteen laajentumista on helpottanut useiden rajat ylittävien rautatieyhteyksien kehittäminen viime vuosikymmeninä, jota on edistänyt pääasiassa Kiinan Belt and Road -aloite.
Maailmankauppa: sopeutuminen epävarmuuden vallitessa
Kansainvälisen kaupan joustavuus ja sopeutumiskyky korostuvat, kun otetaan huomioon geopoliittisten häiriöiden yleistyminen ja voimistuminen. Näistä häiriöistä huolimatta maailmankauppa jatkuu merkittävällä tasolla, mikä on osoitus liitännäismaiden noususta ja maailmanlaajuisten tavarankuljetusjärjestelmien ketteryydestä. Tämä viittaa siihen, että integroitunut maailmantalous on edelleen liian kannattava, jotta markkinaosapuolet voisivat sallia sen epäjärjestyksessä tapahtuvan romahtamisen, vaikka kansainväliset suhteet kiristyisivätkin.
Haluatko tietää lisää?
> Lataa oppaamme Guide on the Future of Global Trade